четверг, 21 января 2016 г.

Дистанційне навчання. Українська мова 7 клас

Українська мова 7 клас  
Тема: Тренувальні вправи. Коми при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові.
Мета: закріпити поняття про дієприслівниковий зворот, закріплювати вміння вирізняти дієприслівникові звороти в реченнях, правильно інтонувати речення з дієприслівниковими зворотами, визначати синтаксичну роль зворотів; формувати пунктуаційну грамотність, виховувати повагу до історичного минулого народу, повагу до усної народної творчості; розвивати логічне мислення, пам’ять.

 І.   Виразно прочитати речення, виділяючи дієприслівники із залежними від них словами паузами та інтонацією. Знайти одиничний дієприслівник.

Грім упада, ударяючи глухо. (А.Малишко.) Вітер, сивіючи в лузі, гривою сивою грає. (Є.Гуцало.) Молоду хвилюючи траву, спершу грім ударив над Подолом, прокотився, загримів над полем. (А.Малишко.) Чіпляючись за приполи хмари, грім, бухикаючи, так і зависав між небом і землею. (М.Стельмах.) Лекала шляхів пють бензиновий мед, ласуючи громом охоче. (І.Драч.)
ІІ.  Відтворення теоретичних відомостей.
·        Що утворює дієприслівник разом із залежними від нього словами?
·        З яким членом речення повязаний за змістом дієприслівниковий зворот?
·        Яким членом речення є дієприслівниковий зворот?
·        Яким може бути розташування дієприслівникового зворота стосовно дієслова-присудка?
·        Як інтонуються речення з дієприслівниковими зворотами?
·        Якими розділовими знаками виділяється дієприслівниковий зворот?

ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
І. Списати речення, підкресливши дієприслівникові звороти.  Зясувати синтаксичну роль дієприслівникових зворотів.

Покидаючи рідний свій край, нащо їде козак за Дунай? Що шукає козак за Дунаєм? (Д.Кремінь.) Чи ж на те козацтво гинуло в неволі, побивалось тяжко, шукаючи волі? (Леся Українка.) І досі ще тремтить душа, ждучи чогось таємного. (І.Франко.) То як же можна, живучи поглядами своїх дідів і батьків, легко, з грубими жартами підходити до незбагненної дівочої душі? (М.Стельмах.) Треба зранку до праці вставати, зневажаючи втому і лінь, і долати, долати, долати бездуховність усіх поколінь. (Г.Чубач.) Хто він такий, отой козак Мамай, що, списа увіткнувши в небокрай, перебирає пальцями бандуру? (А.Бортняк.)
ПРИГАДАЙТЕ.
Одиничний дієприслівник виділяється комами, якщо він означає додаткову дію до дієслова-присудка. Найчастіше такий дієприслівник стоїть перед дієсловом-присудком (напр.: Навчаючи, вчаться. (Ант. вираз.) Нюхаючи, не наситишся. (Нар.творч.) Вмираючи, лілеї клонять до теплої води голівки в’ялі. (Леся Українка) Доїхавши, не розвертайся. (Нар.творч.), рідше - після нього (напр.: Я сам свою молитву правив, і никла, щулячись, біда. (М.Самійленко.) Чекає ратая, паруючи, чорнозем.(М.Рильський.)
Якщо ж одиничний дієприслівник означає спосіб дії і за своїм значенням близький до прислівника, комами він не виділяється. Найчастіше такий одиничний дієприслівник стоїть після дієслова-присудка (напр.: Залізо випробовують куючи, а коня вчать їздячи. (Нар.творч.) ...Ідуть осаули та плачуть ідучи.(Т.Шевченко.) Гай лежав розпластавшись. (О.Гончар.) Ідуть зірки в піке і зависають йдучи. Жевріли зеленіючи очиці в таких тварин, яких не відав Брем. (І.Драч.), хоч іноді може стояти і перед дієсловом-присудком (напр.: Лінивий сидячи спить, а лежачи робить. (Нар.творч.).
Два чи більше дієприслівникових звороти, з’єднані між собою лише інтонацією, на письмі відділяються один від одного комами (напр.: Умившись в гірському потоці, простягшись в пахучій долині, під голову гору поклавши, спочину в краю буковинськім. (М.Нагнибіда.) Поземка куріла назустріч. Вже потім далася вона узнаки, злетівши угору, рвонувши зісподу, ударивши спереду, ззаду, з боків, піднявшись у наступ з глибоких ярків. (Л.Первомайський.)
Якщо два дієприслівникових звороти зєднані між собою неповторюваними сполучниками і (та), або, кома перед цим сполучником не ставиться. (напр.: Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить жовто-зеленим кольором. (Панас Мирний.)
Якщо сполучник і (та) зєднує два присудки або два простих речення у складному, кома може ставитись як перед цим сполучником, так і після нього (напр.: Добре нам заблудитись в дрімучому лісіі, за руки узявшись, ходить до зорі. (М.Стельмах.) Нависло низько хмар глухе склепіння, і, шурхаючи крилами об них, летять чайки. (М.Бажан.)
Не виділяються комами дієприслівникові звороти, що є фразеологізмами: Сидіти склавши руки. Говорити не переводячи духу. Тікати не тямлячи себе.
 ІV. Робота з підручникомОпрацювання теоретичного матеріалу (с. 57-58).
Виконання вправи 158.

V Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки Сховавши фарби в зелен-вітах, підкралась осінь, наче рись. (Д.Луценко.) Осіння тиша ходить на пуантах*, прославши з листя тканий гобелен. (Є.Гуцало.) І на долоні виваживши все, вклоняюся і осені, і літу. (М.Самійленко.) Блакитний час, прикинувшись водою, тече в піщаних, чистих берегах. (Є.Гуцало.)

*Словник. Пуанти –  взуття з твердим носком, яке використовують для жіночого класичного танцю.
 VІ. Напишіть міні-твір на тему: «Ой радуйся, земле, рік новий народився», використавши дієприслівникові звороти.




Комментариев нет:

Отправить комментарий