БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ:
СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ
І Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с.154-155.
ІІ. Дослідження-аналіз
з елементами зіставлення
·
Проаналізувати будову безсполучникових складних речень. Зробити висновок щодо
структури їх. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.
Жайворонки дзвенять у синьому небі, пшениця
колосом шумить на полях від Полісся до Приазов’я (А. Малишко).
|
Тихо шелестіло листя верболозу; сичала під ногами
гостролеза осока; щуча хлюпнуло, закрутивши смерчем воду; бабисько зелене
витріщило очі; джмелі та бджоли дзвеніли біля квітів... (Ю. Збанацький).
|
ІІІ Виконати вправу 245.
ІV.Вибіркова робота
·
Виписати спочатку безсполучникові складні речення з двома частинами, потім —
безсполучникові складні речення, що складаються з трьох і більше частин.
Накреслити схеми речень.
1. Сонце ще не зійшло, над
очеретами й водою стояв попелястий туман. 2. Час минав, спливало надвечір’я,
небо супилося, затягуючись хмарами. 3. Дедалі меншало туману по річкових
видноколах, туман розсіювався й підносився догори, далеч понад ранковим
Дніпром глибшала й прозорішала, вода все помітніше міняла відтінки. 4. Розвиднялося,
сонце зводилося з-за обрію неймовірно велике, розжарене, з мученицькою
усмішкою на виду (З тв. Є. Гуцала). 5. Над Антарктидою формуються потужні
повітряні течії, від її берегів починають свій шлях крижані мандрівники —
айсберги, надра материка приховують величезні поклади корисних копалин (С.
Косар). 6. До землі тулилась осінь, далекі вітри віщували негоду, все
принишкло, замовкло (О. Лупій).
· V. З’ясуйте, що виступає засобом зв’язку
в безсполучникових складних реченнях.
Методичний коментар. Основним засобом зв’язку в
безсполучниковому складному реченні є інтонація, яка не тільки об’єднує
частини речення, а й виражає смислові відношення.
VІІ. Виконайте
вправу 248.
· VІІІ.
Випишіть 5–6 народних висловів у формі
безсполучникових складних речень. Визначити смислові відношення, накреслити
схеми.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий